Een bezoekje aan Lapland stond al een hele tijd ergens bovenaan mijn verlanglijstje en dankzij een persreis naar Finland, Zweden en Estland is mijn droom uitgekomen! Een van de meest bijzondere ervaringen was een cruise met een ijsbreker over de Botnische golf. Een activiteit die meestal niet op de standaardlijstjes staat maar daar zeker zou moeten staan.
Botnische Golf: de zeestraat tussen Zweden en Finland
De Botnische golf is de zee tussen Zweden en Finland. De zee is het grootste gedeelte van het jaar bevroren. Doordat het water relatief weinig zout bevat bevriest het erg snel en door de strenge winters zo ver naar het noorden is het zeewater zeker de helft van de tijd een dik pak ijs.
IJsbrekers: noodzakelijk in een land zonder ijsvrije havens
Omdat Finland geen enkele ijsvrije haven heeft (een haven die nooit bevroren is), worden er ijsbrekers ingezet om te zorgen dat steden en dorpen bevoorraad kunnen worden en koopvaardijschepen vrije doorgang hebben. De Botnische golf is het kruispunt van noord en zuid en daarom erg belangrijk voor Scandinavië.
Analoge ijsbreker uit de jaren zestig
Finland heeft een grote vloot met publieke- en commerciële ijsbrekers. De sterke schepen breken door meters ijs met hun ovale voorkant en leggen het vloeibare water eronder bloot. Vanuit Kemi, een stadje aan zee in het noordelijkste puntje van de Botnische Golf, kun je een cruise maken met de authentieke ijsbreker Sampo uit de jaren zestig. Bijzonder aan deze boot is dat deze volledig analoog is en in originele staat. Er is daarom veel bemanning aan boord omdat het helemaal manueel bestuurd moet worden.
Schitterend uitzicht over de bevroren zee
De ijsbreker vertrekt uit de haven van Kemi en baant zich een weg door het ijs naar de volle zee. Onderweg kun je genieten van het schitterende uitzicht over de stijf bevroren zee en de eilandjes en kustlijn die je kunt zien liggen terwijl de boot het ijs aan het breken is.
Rondleiding naar de burg en machinekamer
Een rondleiding over het ruim zestig jaar oude schip is ook mogelijk. De vriendelijke en verwelkomende bemanning vertelt je alles over de historiek van het schip en neemt je mee over alle dekken, inclusief naar de brug en de techniekruimte waar twee elektriciens constant alles in het oog houden. Aan boord is een restaurant, een café en een sfeervolle salon om in de warmte te genieten van het uitzicht buiten.
-25 graden is koud: kleed je warm aan
Kleed je warm aan als je naar het buitendek gaat. Met temperaturen van -25 graden in combinatie met een koude wind was ik heel blij met alle lagen kleding die ik over elkaar heen had getrokken.
Zwemmen in een vers wak
Na een paar uur varen gooit de bemanning de loopbrug uit en kun je over het ijs wandelen. Bovendien heb je de kans om in een groot, waterdicht pak in het verse wak te zwemmen. Dat is echt een bizarre ervaring want je drijft op het ijswater terwijl je volledig droog bent en je voelt wel dat het water ijskoud is maar je hebt het absoluut niet koud. Ik vond het zo leuk en zo bizar dat ik er een hele tijd in heb gelegen en er eigenlijk niet meer uit wilde! Als je er klaar mee bent dan word je door de bemanning terug het ijs op getrokken en kun je het drysuit uittrekken.
Shotjes wodka in ijsglas
Een andere gave ervaring is een shotje lokale wodka uit een ijsglas. Er zijn verschillende soorten wodka dus als reguliere wodka je te sterk is (mij wel in ieder geval) dan is er ook de keuze uit bessenwodka of muntwodka.
Gestrand in het ijs? Trekken maar!
En last but not least: probeer met het gigantische touw aan de boeg eens het schip voort te trekken! Mij lukt het niet maar misschien ben jij een stuk sterker 😉
Van te voren had ik niet gedacht dat ik cruise met een ijsbreker zo leuk zou vinden maar het was hartstikke leuk en iets wat je bijna nergens kunt vinden. Echt een aanrader!